GRÖNT ÄR SKÖNT – 17 april 2026
En mötesplats om de gröna näringarna
Under valåret bjuder vi in till en dag där du möter politiken – och politiken möter dig.
De gröna näringarna är en motor för regional utveckling, livsmedelsförsörjning och framtidstro. Inför kommande val vill vi lyfta frågan högre på agendan:
Vilken politik krävs för att stärka konkurrenskraften och utveckla länet?
Dagen bjuder på:
- Kortpresentationer från politiska partier
- Panelsamtal med fokus på lösningar och framtid
- Möjlighet för deltagare att ställa frågor
En framåtblickande och konstruktiv dialog om möjligheterna inför valet, och om hur politiken kan skapa bättre förutsättningar för de gröna näringarna i vårt län.
Datum: 17 april
Plats: Torsta i Ås
Tid: 9.00 – 12.30
Moderator: Terese Bengard, specialist på landsbygdsutveckling.
Panel:
• Carl Oscar Franzon, Moderaterna
• Hanna Wagenius, Centerpartiet
• Christina Hedin, Vänsterpartiet
• Dan Gaversjö, Liberalerna
• Linda Andersson, Miljöpartiet
• Daniel Wikberg, Kristdemokraterna
• Lars Gunnar Nordlander, Socialdemokraterna
Program 17 april
Från 08.30 – Registrering
09.00 – Fika och Välkommen
09.30 – Korta presentationer från samtliga partiföreträdare
Utifrån formatet Pecha Kucha.
11.00 – Panelsamtal och frågor
• Panelsamtal med fokus på lösningar och framtid.
• Möjlighet för deltagare att ställa frågor.
12.30 – Lunch
Möjlighet till gemensam lunch i gårdsrestaurangen, till självkostnadspris (130kr).
13.30 – Studiebesök
Möjlighet till studiebesök med rundvandring på Torsta.
Torsta AB driver de kommande fyra åren en satsning på innovation i de gröna näringarna. Vi vill gå från ord till handling och stärka länets innovationskraft genom att skapa mötesplatser där företag, beslutsfattare och andra aktörer samverkar. Satsningen är en del av projektet GREN – Grönt regionalt ekosystem för stärkt näringsliv.